78 70 63 63 Døgnåbent
Hjem / Huskeliste ved dødsfald

Har du mistet en af dine nærmeste, kan det være en svær og uoverskuelig situation, hvor der er mange praktiske spørgsmål at tage stilling til. Få overblik med vores huskeliste ved dødsfald.

Huskeliste ved dødsfald: Syv punkter du skal være opmærksom på

Der er meget at huske på og mange gøremål ved et dødsfald. Vi hjælper dig til et overblik. Disse syv punkter er de vigtigste, når der sker et dødsfald:

  1. Når der sker et dødsfald, skal der laves en dødsattest af en læge.
  2. Kontakt et bedemandsfirma. For at kontakte Lavendla kan du ringe 78 70 63 63 eller udfyld kontaktformularen her på siden.
  3. Anmeld dødsfaldet på borger.dk – du kan lade din bedemand stå for det.
  4. Kontakt banken – afslut igangværende og fremtidige pengeoverførsler fra afdødes konti.
  5. Hold styr på afdødes post og afmeld eventuelle sociale medier.
  6. Meld dødsfaldet til afdødes forsikringsselskab, Skat, pension og eventuelle offentlige instanser, som kan have betalt ydelser og tilskud til afdøde.
  7. Ordn de praktiske ting: underret eventuel hjemmehjælp, afmeld bolig, find ny bolig til eventuelle husdyr, sikr afdødes bolig imod indbrud og aflever eventuelle hjemmemidler fra det offentlige osv.


Læs mere nedenfor for en mere grundig gennemgang af de syv punkter. Eller download tjekliste her

Sorgen, vi føler, når vi mister nogen, er prisen, vi betaler for at have haft dem i vores hjerte.

Henriette Rendbæk Jønsson, Rådgiver og grundlægger

Kan vi hjælpe dig?

Kan vi hjælpe dig? Ring til os på 78 70 63 63, eller udfyld kontaktformularen, så kontakter vi dig.


Tjekliste ved dødsfald – Uddybende forklaring.

Fra at informere om dødsfaldet til at ordne praktiske sager – nedenfor kan du læse en detaljeret gennemgang af de syv punkter

Punkt 1: Anmeldelse af dødsfaldet

Når der sker et dødsfald, er det vigtigt at melde det til de relevante myndigheder. Hvis dødsfaldet er forventet og sker i eget hjem skal du kontakte lægen på 1813. Sker det uventet skal du kontakte alarmcentralen på 112.

Sker dødsfaldet på et plejehjem vil personalet kontakte en læge for jer. Sker dødsfaldet på et sygehus vil en hospitalslæge lave dødsattesten og overføre afdøde til sygehuskapellet.

Det er vigtigt også at informere om dødsfaldet til afdødes netværk. Det er helt fra den allernærmeste familie til arbejdsplads, fritidsinteresser, naboer mv.

Punkt 2: Kontakt et bedemandsfirma

En bedemand er uddannet til at håndtere alle de praktiske gøremål, samt at være lydhør overfor afdødes og pårørendes ønsker til begravelse. En dygtig bedemand vil således både kunne hjælpe med det praktiske og arrangere en personlig og mindeværdig afsked med den afdøde.

Ring til os på 78 70 63 63 eller udfyld vores formular, så kontakter vi dig hurtigst muligt.

Punkt 3: Anmeld dødsfaldet

Senest 2 dage efter dødsfaldet skal det meldes på borger.dk. De fleste lader bedemanden hos Lavendla stå for det. Når dødsfaldet er registreret, vil det lokale sogn blive underrettet. Afdødes Digitale Post vil blive spærret, og adgangen for andre personer vil ligeledes blive spærret indtil skifteretten har afholdt første møde, og du har modtaget skifteretsattest.

Det er vigtigt, at du får opsagt afdødes abonnementer og medlemskaber af foreninger kort tid efter, at dødsfaldet er registreret. Bliver det ikke gjort rettidigt, kan det resultere i unødige omkostninger. Eksempler kan være: lejeaftaler, el/gas, vand/varme aftaler, telefonabonnement, tv-abonnement, internet, avis abonnement, medlemskab af fagforening, andre foreninger osv.

Punkt 4: Kontakt banken ved dødsfald

Når et dødsfald er anmeldt på borger.dk og registreret hos banken, vil afdødes konti blive spærret. Det er derfor vigtigt, at alle igangværende betalinger og fremtidige betalinger bliver afsluttet rettidigt for at undgå unødige omkostninger. Havde du fælleskonti med afdøde, er det derfor også vigtigt, at du får overført eventuelle betalinger til din egen konto, da de ellers vil blive spærret til sagen er behandlet i skifteretten.

Hvis du ikke har fået håndteret afdødes konti rettidigt, og afdødes konti er blevet spærret, kan du få adgang igen, når skifteretten har behandlet boet. Du vil herefter få udleveret en skifteretsattest sammen med andre eventuelle medarvinger, som du skal bruge til at udfylde en blanket på e-boks.dk. Ved at udfylde blanketten og vedlægge skifteretsattesten får du adgang til afdødes Digital Post og konti.

Huskeliste ved dødsfald, ved dødsfaldet, ved dødsfald
Sådan inviterer du til en begravelse
  • Dødsannonce – Dødsannoncer har været den mest almindelige måde at informere om en begravelse på i mange år. Dødsannoncer har dog den ulempe, at du ikke kan holde styr på, hvor mange der dukker op til ceremonien.
  • Kort – En personlig måde at informere om dødsfaldet og indbyde til begravelsen og den efterfølgende ceremoni.
  • Ring eller SMS – En ret almindelig måde at indbyde til en begravelse/bisættelse. Denne metode kan dog være tidskrævende.
  • Mindeside – Et sted, hvor alle pårørende kan udtrykke deres kondolence og udveksle minder. Her deles information om begravelse og efterfølgende ceremoni, samt der vises dødsannonce og program for begivenheden. Se vores mindesider.
  • Sociale medier – Via en Facebook-begivenhed kan du linke til mindesiden. Du kan også kontakte pårørende til afdøde via Facebook.

Mød vores rådgivere

Mød nogle af Lavendlas rådgivere, som står klar til at hjælpe dig. Du kan nemt booke et møde med en af dem direkte via hjemmesiden.

Her er vi

Find din nærmeste rådgiver

Punkt 5: Afmeld post og sociale medier ved dødsfald

Når dødsfaldet er meldt, vil der blive lukket for adgang til afdødes post. Det er derfor vigtigt, at du får hentet alle relevante dokumenter, inden dette sker. Hvis skifteretten allerede er inde over, og adgangen er væk, kan du få fornyet adgang via en skifteretsattest.

Dernæst er det vigtigt at få afmeldt afdødes sociale medier. Skal du eksempelvis have lukket en Facebook-konto, skal du anmode Facebook om at lukke afdødes konto. De vil bede om dokumentation for dødsfaldet, og her kan du benytte dødsattesten. Det samme kan du gøre ved e-mail konti og andre sociale medier.

Punkt 6: Meld dødsfaldet til forsikringsselskab

Forsikringer og pensionsselskaber skal vide, når et dødsfald sker. Visse forsikringer vil kunne udbetale et beløb til dig som pårørende, men det afhænger af forsikringstypen, og om du havde tegnet forsikring med afdøde. Det er derfor en god idé at orientere dig om, hvorvidt du havde fælles forsikringer eller aftaler med afdøde.

Var du samlevende med afdøde, kan det desuden være nødvendigt at foretage ændringer i jeres fælles forsikringer eller tegne nye. Dette kunne eksempelvis være nødvendigt, hvis jeres husforsikring stod i afdødes navn.

Derudover skal du sikre, at afdødes skatteforhold og eventuelle gæld bliver korrekt håndteret. Det kan eksempelvis være nødvendigt at ændre i afdødes årsopgørelse, hvis dødsfaldet sker, inden at afdøde har lavet sin årsopgørelse.

Punkt 7: Praktiske ting ved dødsfald

Herunder er listet de mest gængse praktiske ting, som skal ordnes ved et dødsfald:

  • Destruer pas, kørekort og andre ID-kort
  • Find nyt hjem til eventuelle husdyr
  • Meld dødsfaldet til hjemmeplejen
  • Aflever eventuelle hjælpemidler fra det offentlige
  • Find alle afdødes ekstranøgler
  • Aflever medicin på apoteket
  • Forebyg indbrud i afdødes bolig

Download huskeliste

Download tjekliste til print her

Vores mål er at gøre det lettere for mennesker i sorg. At møde de pårørende på den måde, der passer dem bedst, er således en selvfølge. Om det er et fysisk møde, telefonisk eller online har ingen betydning for os.

Henriette Rendbæk Jønsson, Country Manager og grundlægger Lavendla Danmark






Spørgsmål og svar

Hvad er det første, jeg skal gøre ved et dødsfald?

Kontakt en læge, der kan udskrive en dødsattest og meld dødsfaldet på borger.dk. Derefter bør du kontakte relevante pårørende, samt venner og kollegaer.

Skal jeg kontakte myndighederne efter et dødsfald?

Når du anmelder et dødsfald på borger.dk vil alle relevante myndigheder blive underrettet.

Hvor lang tid går der fra et dødsfald til en begravelse?

Begravelse eller bisættelse skal typisk ske indenfor 8 dage efter dødsfaldet, medmindre dødsfaldet er omfattet af særlige omstændigheder.

Hvad koster en begravelse?

Prisen på en begravelse afhænger af, hvilket format der vælges. En gennemsnitlig begravelse koster omkring 10-25.000 DKK, men ønsker du at spare, er der mulighed for, at du selv håndterer visse opgaver, som bedemanden normalt ville varetage. Omvendt er det også muligt at få bedemanden til at ordne alt. Læs mere om begravelsesomkostninger her.

Hvem betaler for en begravelse?

Det er typisk boet selv, eller arrangøren af begravelsen, der betaler for en begravelse.

Hvem betaler begravelsen, hvis der mangler penge?

Hvis der ikke er nok midler i boet til at betale for begravelsen, er det typisk personen, som arrangerer begravelsen, der skal betale udgifterne. Hvis hverken boet eller arrangøren er i stand til at betale for begravelsen, kan der søges om begravelseshjælp hos kommunen. Dette kræver dog, at afdøde havde en dansk sygesikring.
Læs mere om begravelseshjælp her

Hvad hvis man ikke er medlem af Folkekirken?

Hvis afdøde ikke var medlem af Folkekirken, kan man som udgangspunkt ikke blive begravet eller bisat i en kirke og af en præst. I sådanne tilfælde vil begravelsen/bisættelsen typisk ske fra et kapel. Ceremonien kan enten udføres i kapellet eller et andet valgfrit sted. Der er ingen regler om, hvorfra en begravelse/bisættelse skal foregå, og det er derfor op til arrangøren af begravelsen/bisættelsen at finde og eventuelt leje plads til ceremonien. Ønsker man ikke at holde en ceremoni, er dette også en mulighed. Selvom afdøde ikke var medlem af Folkekirken, har alle ret til at blive begravet på danske kirkegårde.

Hvem har ansvar for at informere om tid og sted for en begravelse?

Det er som regel arrangøren af begravelsen, der melder om tid og sted for begravelsen. Det er altså ikke bedemanden, der gør dette. På Lavendlas mindesider kan du dele sådanne vigtige oplysninger og tage imod tilmeldinger til mindehøjtideligheder mm.


Vores ansvar

Vores rådgivere findes i hele landet og tilbyder samtaler på de tidspunkter, der passer bedst ind i din hverdag.

Derfor kan I mødes fysisk eller online. Lavendlas rådgivere kommer også gerne hjem til dig, så du ikke skal bruge tid og energi på transport. Det vigtigste er, at du føler dig tryg og godt tilpas.

Vi ved, at det kan være en turbulent og krævende tid. Derfor gør vi alt, hvad vi kan for at tilpasse os netop din situation.

På den måde kan vi gøre det svære lidt lettere.



Skrevet af Henriette Rendbæk Jønsson

Rådgiver og grundlægger

Henriette er grundlægger af Lavendla i Danmark. Med erfaring i bedemandsbranchen, både som direktør og begravelsesrådgiver, har hun godt og indgående kendskab til området. Henriettes drivkraft er arbejdet med mennesker. Hun er uddannet lærer, coach, eventplanner og har en master i kommunikation og læring samt en mini MBA. Henriette arbejder fra Lavendlas hovedkontor i København.