Har du mistet en af dine nærmeste, kan det være en svær og uoverskuelig situation, hvor der er mange praktiske spørgsmål at tage stilling til. Få overblik med vores huskeliste ved dødsfald.
Huskeliste ved dødsfald: Syv punkter du skal være opmærksom på
At miste en nærtstående kan føles uoverskueligt, og midt i sorgen er der mange praktiske ting at tage stilling til. Vi har samlet en enkel huskeliste, der hjælper dig med at få styr på de vigtigste opgaver, når der sker et dødsfald:
- Anmeldelse af dødsfaldet
- Kontakt et bedemandsfirma
- Anmeld dødsfaldet
- Kontakt banken ved dødsfald
- Afmeld post og sociale medier ved dødsfald
- Meld dødsfaldet til forsikringsselskab
- Praktiske ting ved dødsfald
Download tjeklisten som PDF eller læs vores uddybende trin-for-trin guide herunder.

Sorgen, vi føler, når vi mister nogen, er prisen, vi betaler for at have haft dem i vores hjerte.
Henriette Rendbæk Jønsson, Rådgiver og grundlægger
Mød vores rådgivere
Mød nogle af Lavendlas rådgivere, som står klar til at hjælpe dig. Du kan nemt booke et møde med en af dem direkte via hjemmesiden.
Tjekliste ved dødsfald – Uddybende forklaring
Når en nærtstående går bort, følger der mange praktiske opgaver midt i sorgen. Her finder du en trin-for-trin gennemgang af de syv vigtigste punkter, som hjælper dig med at bevare overblikket og tage én ting ad gangen.
Punkt 1: Anmeldelse af dødsfaldet
Når der sker et dødsfald, er det vigtigt at melde det til de relevante myndigheder. Hvis dødsfaldet er forventet og sker i eget hjem, skal du kontakte lægen på 1813. Sker det uventet, skal du kontakte alarmcentralen på 112.
Sker dødsfaldet på et plejehjem, vil personalet kontakte en læge for jer. Sker dødsfaldet på et sygehus vil en hospitalslæge lave dødsattesten og overføre afdøde til sygehuskapellet.
Det er vigtigt også at informere om dødsfaldet til afdødes netværk. Det er helt fra den allernærmeste familie til arbejdsplads, fritidsinteresser, naboer mv.
Punkt 2: Kontakt et bedemandsfirma
En bedemand – eller begravelsesrÃ¥dgiver som vi kalder det – er uddannet til at hÃ¥ndtere alle de praktiske gøremÃ¥l, samt at være lydhør overfor afdødes og pÃ¥rørendes ønsker til begravelse. En dygtig begravelsesrÃ¥dgiver vil sÃ¥ledes bÃ¥de kunne hjælpe med det praktiske og arrangere en personlig og mindeværdig afsked med den afdøde.
Ring til os på 78 70 63 63 eller udfyld vores formular, så kontakter vi dig hurtigst muligt.
Punkt 3: Anmeld dødsfaldet
Senest 2 dage efter dødsfaldet skal det meldes på borger.dk. De fleste lader begravelsesrådgiveren hos Lavendla stå for det. Når dødsfaldet er registreret, vil det lokale sogn blive underrettet. Afdødes Digitale Post vil blive spærret, og adgangen for andre personer vil ligeledes blive spærret, indtil skifteretten har afholdt første møde, og du har modtaget skifteretsattest.
Det er vigtigt, at du får opsagt afdødes abonnementer og medlemskaber af foreninger kort tid efter, at dødsfaldet er registreret. Bliver det ikke gjort rettidigt, kan det resultere i unødige omkostninger. Eksempler kan være: lejeaftaler, el/gas, vand/varme aftaler, telefonabonnement, tv-abonnement, internet, avis abonnement, medlemskab af fagforening, andre foreninger osv.
- Dødsannonce – Dødsannoncer har været den mest almindelige mÃ¥de at informere om en begravelse pÃ¥ i mange Ã¥r. Dødsannoncer har dog den ulempe, at du ikke kan holde styr pÃ¥, hvor mange der dukker op til ceremonien.
- Kort – En personlig mÃ¥de at informere om dødsfaldet og indbyde til begravelsen og den efterfølgende ceremoni.
- Ring eller SMS – En ret almindelig mÃ¥de at indbyde til en begravelse/bisættelse. Denne metode kan dog være tidskrævende.
- Informationsside – Her deles information om begravelsen eller bisættelsen, dato, tid og sted, og efterfølgende ceremoni, sÃ¥ alle deltagere kan se det. Se informationssider.
- Sociale medier – Via en Facebook-begivenhed kan du linke til mindesiden. Du kan ogsÃ¥ kontakte pÃ¥rørende til afdøde via Facebook.
Her er vi
Find din nærmeste rådgiver
Kan vi hjælpe dig?
Kan vi hjælpe dig? Ring til os på 78 70 63 63, eller udfyld kontaktformularen, så kontakter vi dig.
Punkt 4: Kontakt banken ved dødsfald
Når et dødsfald er anmeldt på borger.dk og registreret hos banken, vil afdødes konti blive spærret. Det er derfor vigtigt, at alle igangværende betalinger og fremtidige betalinger bliver afsluttet rettidigt for at undgå unødige omkostninger. Havde du fælleskonti med afdøde, er det derfor også vigtigt, at du får overført eventuelle betalinger til din egen konto, da de ellers vil blive spærret til sagen er behandlet i skifteretten.
Hvis du ikke har fået håndteret afdødes konti rettidigt, og afdødes konti er blevet spærret, kan du få adgang igen, når skifteretten har behandlet boet. Du vil herefter få udleveret en skifteretsattest sammen med andre eventuelle medarvinger, som du skal bruge til at udfylde en blanket på e-boks.dk. Ved at udfylde blanketten og vedlægge skifteretsattesten får du adgang til afdødes Digital Post og konti.
Punkt 5: Afmeld post og sociale medier ved dødsfald
Når dødsfaldet er meldt, vil der blive lukket for adgang til afdødes post. Det er derfor vigtigt, at du får hentet alle relevante dokumenter, inden det sker. Hvis skifteretten allerede er inde over, og adgangen er væk, kan du få fornyet adgang via en skifteretsattest.
Dernæst er det vigtigt at få afmeldt afdødes sociale medier. Skal du eksempelvis have lukket en Facebook-konto, skal du anmode Facebook om at lukke afdødes konto. De vil bede om dokumentation for dødsfaldet, og her kan du benytte dødsattesten. Det samme kan du gøre ved e-mail konti og andre sociale medier.
Punkt 6: Meld dødsfaldet til forsikringsselskab
Forsikringer og pensionsselskaber skal vide, når et dødsfald sker. Visse forsikringer vil kunne udbetale et beløb til dig som pårørende, men det afhænger af forsikringstypen, og om du havde tegnet forsikring med afdøde. Det er derfor en god idé at orientere dig om, hvorvidt du havde fælles forsikringer eller aftaler med afdøde.
Var du samlevende med afdøde, kan det desuden være nødvendigt at foretage ændringer i jeres fælles forsikringer eller tegne nye. Dette kunne eksempelvis være nødvendigt, hvis jeres husforsikring stod i afdødes navn.
Derudover skal du sikre, at afdødes skatteforhold og eventuelle gæld bliver korrekt håndteret. Det kan eksempelvis være nødvendigt at ændre i afdødes årsopgørelse, hvis dødsfaldet sker, inden at afdøde har lavet sin årsopgørelse.

Vores mål er at gøre det lettere for mennesker i sorg. At møde de pårørende på den måde, der passer dem bedst, er således en selvfølge. Om det er et fysisk møde, telefonisk eller online har ingen betydning for os.
Henriette Rendbæk Jønsson, Country Manager og grundlægger Lavendla Danmark
Punkt 7: Praktiske ting ved dødsfald
Herunder er listet de mest gængse praktiske ting, som skal ordnes ved et dødsfald:
- Destruer pas, kørekort og andre ID-kort
- Find et nyt hjem til eventuelle husdyr
- Meld dødsfaldet til hjemmeplejen
- Aflever eventuelle hjælpemidler fra det offentlige
- Find alle afdødes ekstranøgler
- Aflever medicin på apoteket
- Forebyg indbrud i afdødes bolig
Download huskeliste ved dødsfald
Når man mister en, man har kær, er der meget at huske. Vores gratis tjekliste hjælper dig med at holde styr på de vigtigste praktiske ting efter et dødsfald.
Spørgsmål og svar
Hvad er det første, jeg skal gøre ved et dødsfald?
Kontakt en læge, der kan udskrive en dødsattest, hvis afdøde ligger hjemme. Kontakt herefter en begravelsesrådgiver/bedemand, der kan hjælpe dig med afhentning af afdøde og de praktiske opgaver som at anmelde dødsfaldet og søge begravelseshjælp. Du bør selvfølgelig også kontakte relevante pårørende, venner og andre.
Skal jeg kontakte myndighederne efter et dødsfald?
Når du anmelder et dødsfald på borger.dk vil alle relevante myndigheder blive underrettet. Din begravelsesrådgiver kan hjælpe dig.
Hvor lang tid går der fra et dødsfald til en begravelse?
Begravelse eller bisættelse skal typisk ske indenfor 8 dage efter dødsfaldet, og senest 14 dage efter, medmindre dødsfaldet er omfattet af særlige omstændigheder. Her er det muligt at søge om udsættelse. Tal med begravelsesrådgiveren (bedemanden) om det.
Hvad koster en begravelse?
Prisen på en begravelse afhænger af, hvilke valg og ønsker de pårørende har. Ønsker I at spare penge, er der mulighed for, at I selv håndterer visse opgaver, som bedemanden normalt ville varetage. Omvendt er det også muligt at få bedemanden til at ordne alt. Du kan læse mere om begravelsesomkostninger her.
Hvem betaler for en begravelse?
Det er typisk boet selv, eller arrangøren af begravelsen, der betaler for en begravelse.
Hvem betaler begravelsen, hvis der mangler penge?
Hvis der ikke er nok midler i boet til at betale for begravelsen, er det typisk personen, som arrangerer begravelsen, der skal betale udgifterne. Hvis hverken boet eller arrangøren er i stand til at betale for begravelsen, kan der søges om begravelseshjælp hos kommunen.
Det kræver blot, at afdøde havde en dansk sygesikring. Spørg begravelsesrÃ¥dgiveren til rÃ¥ds – det er ofte begravelsesrÃ¥dgiveren, der hjælper de pÃ¥rørende med at søge begravelseshjælp.
Hvad hvis man ikke er medlem af Folkekirken?
Hvis afdøde ikke var medlem af Folkekirken, kan man som udgangspunkt ikke blive begravet eller bisat i en kirke og af en præst. I sådanne tilfælde vil begravelsen/bisættelsen typisk ske fra et kapel. Ceremonien kan enten udføres i kapellet eller et andet valgfrit sted. Der er ingen regler om, hvorfra en begravelse/bisættelse skal foregå, og det er derfor op til arrangøren af begravelsen/bisættelsen at finde og eventuelt leje plads til ceremonien.
Ønsker man at holde begravelse/bisættelse uden ceremoni, er det også muligt. De pårørende vælger selv, og der er ikke noget, der er rigtigt eller forkert. Selvom afdøde ikke var medlem af Folkekirken, har alle ret til at blive begravet på danske kirkegårde.
Hvem har ansvar for at informere om tid og sted for en begravelse?
Det er som regel arrangøren af begravelsen, der melder ud om tid og sted for begravelsen. Det er altså ikke bedemanden, der gør det. På Lavendlas informationsside kan du dele sådanne vigtige oplysninger.
Vores ansvar
Vores rådgivere findes i hele landet og tilbyder samtaler på de tidspunkter, der passer bedst ind i din hverdag.
Derfor kan I mødes fysisk eller online. Lavendlas rådgivere kommer også gerne hjem til dig, så du ikke skal bruge tid og energi på transport. Det vigtigste er, at du føler dig tryg og godt tilpas.
Vi ved, at det kan være en turbulent og krævende tid. Derfor gør vi alt, hvad vi kan for at tilpasse os netop din situation.
På den måde kan vi gøre det svære lidt lettere.

GENNEMSE VORES KATALOG
Se vores Produktkatalog
Læs mere om vores produkter og ydelser i vores produktkatalog.