Hjem / Huskeliste ved dødsfald

En dag står vi alle i den situation, hvor vi skal tage afsked med én af vore nærmeste. Det er ofte en svær og uoverskuelig situation, hvor der er mange praktiske spørgsmål at tage stilling til.

Syv punkter du skal være opmærksom på ved et dødsfald

Disse syv punkter er de vigtigste, når der sker et dødsfald:

  1. Når der sker et dødsfald, skal der laves en dødsattest af en læge. Derefter skal du kontakte afdødes pårørende, venner og kollegaer og informere dem om dødsfaldet.
  2. Anmeld dødsfaldet på borger.dk og opsig afdødes abonnementer og medlemskaber.
  3. Afslut igangværende og fremtidige pengeoverførsler fra afdødes konti.
  4. Kontakt et bedemandsfirma. For at kontakte Lavendla kan du ringe på telefon: 78 70 63 63 eller udfyld kontaktformularen her på siden.
  5. Hold styr på afdødes post, og afmeld eventuelle sociale medier.
  6. Meld dødsfaldet til afdødes forsikringsselskab, Skat, pension og eventuelle offentlige instanser, som kan have betalt ydelser og tilskud til afdøde.
  7. Ordne de praktiske ting: underret eventuel hjemmehjælp, afmeld bolig, find ny bolig til eventuelle husdyr, sikr afdødes bolig imod indbrud og aflever eventuelle hjemmemidler fra det offentlige osv.

Læs mere nedenfor for en mere grundig gennemgang af de syv punkter.

Sorgen, vi føler, når vi mister nogen, er prisen, vi betaler for at have haft dem i vores hjerte.

Henriette Rendbæk Jønsson, Country Manager og grundlægger Lavendla Danmark

Tjekliste ved dødsfald – Uddybende forklaring.

Fra at informere om dødsfaldet til at ordne praktiske sager – nedenfor kan du læse en detaljeret gennemgang af de syv punkter

Punkt 1: Informer om dødsfaldet
Når der sker et dødsfald, er det vigtigt at melde det til de relevante myndigheder. Det første du skal gøre, er således at kontakte en læge, der kan bekræfte dødsfaldet og skrive en dødsattest.  Herefter skal du kontakte relevante pårørende, så arvinger kan tage del i opgøringen af boet. ”Boet” dækker over afdødes værdier og gæld. Til slut er det en god idé at informere venner og kollegaer om dødsfaldet.

Hvis dødsfaldet er forventet og sker i eget hjem skal du kontakte lægen på 1813. Sker det uventet skal du kontakte alarmcentralen på 112. Sker dødsfaldet på et plejehjem vil personalet kontakte en læge for jer. Sker dødsfaldet på et sygehus vil en hospitalslæge lave dødsattesten og overføre afdøde til sygehuskapellet.

Punkt 2: Opsig aftaler, abonnementer og medlemskaber
Senest 2 dage efter dødsfaldet skal det meldes på borger.dk. Når dødsfaldet er registreret, vil det lokale kirkekontor, såfremt afdøde var medlem af Folkekirken, blive underrettet. Afdødes Digitale Post vil blive spærret, og adgangen for andre personer vil ligeledes blive spærret indtil skifteretten har afholdt første møde, og du har modtaget skifteretsattest.

Det er vigtigt at du får opsagt afdødes abonnementer og medlemskaber af foreninger kort tid efter, at dødsfaldet er registreret. Bliver det ikke gjort rettidigt, kan det resultere i unødige omkostninger. Eksempler kan være: lejeaftaler, el/gas, vand/varme aftaler, telefonabonnement, tv-abonnement, internet, avis abonnement, medlemskab af fagforening, pensionistforening, idrætsforening osv.

Punkt 3: Afslut igangværende og fremtidige pengeoverførsler fra afdødes konti

Når et dødsfald er anmeldt på borger.dk og registreret hos banken, vil afdødes konti blive spærret. Det er derfor vigtigt at alle igangværende betalinger og fremtidige betalinger bliver afsluttet rettidigt for at undgå unødige omkostninger. Havde du fælleskonti med afdøde er det derfor også vigtigt, at du får overført eventuelle betalinger til din egen konto, da de ellers vil blive spærret til du og dine medarvinger har modtaget en skifteretsattest. Det kan derfor være nødvendigt at indhente en fuldmagt fra medarvinger til at bestyre afdødes konti.

Hvis du ikke har fået håndteret afdødes konti rettidigt og afdødes konti er blevet spærret, kan du få adgang igen, når skifteretten har håndteret boet. Du vil herefter få udleveret en skifteretsattest sammen med andre eventuelle medarvinger, som du skal bruge til at udfylde en blanket på e-boks.dk. Ved at udfylde blanketten og vedlægge skifteretsattesten får du adgang til afdødes Digital Post og konti.

Punkt 4: Kontakt et bedemandsfirma
En bedemand er uddannet til at håndtere alle de praktiske gøremål, samt at være lydhør overfor afdødes og pårørendes ønsker til begravelse. En dygtig bedemand vil således kunne sikre en mindeværdig afsked med den afdøde.

Ring til os på 78 70 63 63 eller udfyld vores formular, så kontakter vi dig hurtigst muligt.

Sådan inviterer du til en begravelse

Dødsannonce – Dødsannoncer har været den mest almindelige måde at melde om en begravelse i mange år. Dødsannoncer har dog den ulempe, at du ikke kan holde styr på, hvor mange der dukker op til ceremonien. Du skal derfor sørge for at inkludere tid og sted for begravelsen/bisættelsen.

Kort – En personlig måde at informere om dødsfaldet og indbyde til begravelsen og den efterfølgende ceremoni.

Ring eller SMS – En ret almindelig måde at indbyde til en begravelse/bisættelse. Denne metode kan dog være tidskrævende.

Mindeside – Et sted, hvor alle pårørende kan udtrykke deres kondolence og udveksle minder. Her deles information om begravelse og efterfølgende ceremoni, samt der vises dødsannonce og program for begivenheden. Se vores mindesider.

Sociale medier – Via en Facebook-begivenhed kan du linke til mindesiden. Du kan også kontakte pårørende til afdøde via Facebook.


Mød vores rådgivere

Mød nogle af Lavendlas rådgivere, som står klar til at hjælpe dig. Du kan nemt booke et møde med en af dem direkte via hjemmesiden.

Her er vi

Find din nærmeste rådgiver

Punkt 5: Hold styr på afdødes post, og afmeld eventuelle sociale medier
Når dødsfaldet er meldt, vil der blive lukket for adgang til afdødes post. Det er derfor vigtigt at du henter alle relevante dokumenter ind inden dette sker. Hvis skifteretten allerede er inde over, og adgangen er væk, kan du få fornyet adgang via en skifteretsattest.

Dernæst er det vigtigt at få afmeldt afdødes sociale medier. Skal du eksempelvis har lukket en Facebook-konto, skal du anmode Facebook om at lukke afdødes konto. De vil bede om dokumentation for dødsfaldet, og her kan du benytte dødsattesten. Det samme kan du gøre ved e-mail konti og andre sociale medier.

Punkt 6: Meld dødsfaldet til forsikringsselskab
Forsikringer og pensionsselskaber skal vide når et dødsfald sker. Visse forsikringer vil kunne udbetale beløb til dig som pårørende, men det afhænger af forsikringstypen og om du havde tegnet forsikring med afdøde. Det er derfor en god idé at orientere dig om, hvorvidt du havde fælles forsikringer eller aftaler med afdøde.

Var du samlevende med afdøde kan det desuden være nødvendigt at foretage ændringer i jeres fælles forsikringer eller tegne nye. Dette kunne eksempelvis være nødvendigt, hvis husforsikring stod i afdødes navn.

Derudover skal du sikre afdødes skatteforhold og eventuel gæld bliver korrekt håndteret. Det kan eksempelvis være nødvendigt at ændre i afdødes årsopgørelse, hvis dødsfaldet sker inden at afdøde har lavet sin årsopgørelse.

Punkt 7: Ordne praktiske ting
Herunder er listet de mest gængse praktiske ting, som skal ordnes ved et dødsfald:

  • Destruer pas, kørekort og andre ID-kort
  • Finde nyt hjem til eventuelle husdyr
  • Melde dødsfaldet til hjemmeplejen
  • Aflevere eventuelle hjælpemidler fra det offentlige
  • Find alle afdødes ekstranøgler
  • Aflever medicin på apoteket
  • Forebyg indbrud i afdødes bolig ved eksempelvis at sætte timer på belysning i huset

Vores mål er at gøre det lettere for mennesker i sorg. At møde de pårørende på den måde der passer dem bedst er således en selvfølge. Om det er et fysisk møde, telefonisk eller online har ingen betydning for os.

Henriette Rendbæk Jønsson, Country Manager og grundlægger Lavendla Danmark

Spørgsmål og svar

Hvad er det første jeg skal gøre i tilfælde af et dødsfald?

Kontakt en læge, der kan udskrive en dødsattest og meld dødsfaldet på borger.dk. Derefter bør du kontakte medarvinger og relevante pårørende, samt venner og kollegaer.

Skal jeg kontakte myndighederne efter et dødsfald?

Når du anmelder et dødsfald på borger.dk vil alle relevante myndigheder blive underrettet.

Hvor lang til går der fra et dødsfald til en begravelse?

Begravelse eller bisættelse skal typisk ske indenfor 8 dage efter dødsfaldet, medmindre dødsfaldet er omfattet af særlige omstændigheder.

Hvad koster en begravelse?

Prisen på en begravelse afhænger af, hvilket format der vælges. En gennemsnitlig begravelse koster omkring 20-25.000 DKK, men ønsker du at spare, er der mulighed for, at du selv håndtere visse opgaver, som bedemanden normalt ville varetage. Omvendt er det også muligt at få bedemanden til at ordne alt, hvilket vil øge prisen Læs mere om begravelsesomkostninger her.

Hvem betaler for en begravelse?

Det er typisk boet selv, eller arrangøren af begravelsen, der betaler for en begravelse.

Hvem betaler begravelsen, hvis der mangler penge?

Hvis der ikke er nok midler i boet til at betale for begravelsen, er det typisk personen, som arrangerer begravelsen, der skal betale udgifterne. Hvis hverken boet eller arrangøren er i stand til at betale for begravelsen, kan der søges om begravelseshjælp hos kommunen. Dette kræver dog at afdøde havde en dansk sygesikring.
Læs mere om begravelseshjælp her

Hvad hvis man ikke er medlem af Folkekirken?

Hvis afdøde ikke var medlem af Folkekirken kan man som udgangspunkt ikke blive begravet eller bisat i en kirke og af en præst. I sådanne tilfælde vil begravelsen/bisættelsen typisk ske fra et kapel. Ceremonien kan enten udføres i kapellet eller i et valgfrit sted. Der er ingen regler om, hvorfra en begravelse/bisættelse skal foregå, og det er derfor op til arrangøren af begravelsen/bisættelsen at finde og eventuelt leje plads til ceremonien. Ønsker man ikke at holde en ceremoni, er dette også en mulighed. Selvom afdøde ikke var medlem af Folkekirken, har alle ret til at blive begravet på danske kirkegårde.

Hvem har ansvar for at informere om tid og sted for en begravelse?

Det er som regel arrangøren af begravelsen, der melder om tid og sted for begravelsen. Det er altså ikke bedemændene der gør dette. På Lavendlas mindesider kan du dele sådanne vigtige oplysninger og tage imod tilmeldinger til mindehøjtideligheder mm.


Om Lavendla bedemandsfirma

Det er vores mission at realisere den afsked som du ønsker.

Vores rådgivere findes på hele Sjælland. De er meget fleksible og prøver altid at imødekomme de tider og ønsker der passer bedst mulig ind i din hverdag – vi har altså ingen almindelige kontortider. Mange kunder vil f.eks. gerne ses eller tale om aftenen, når børnene er gået i seng eller weekenden, hvor hverdagen er sat på pause.

Vi ved hvor turbulent og krævende det kan være at miste en pårørende. Derfor gør vi alt, hvad vi kan for at tilpasse os. På den måde kan vi gøre det sværere lidt lettere.


Vi kan hjælpe dig

Ring til os på 78 70 63 63 eller udfyld vores formular, så kontakter vi dig hurtigst muligt.

Rikke Løfqvist, Rådgiver