78 70 63 63 Døgnåbent
Hjem / Dødsfald i udlandet

Dødsfald i udlandet

Hvis en af dine nærmeste dør i udlandet, er der flere ting du skal være opmærksom på. Vi hjælper dig med at skabe overblik over situationen, hvis du oplever dødsfald i udlandet.

Dødsfald i udlandet – hvad gør du, og hvem kontakter du?

Hvis en af dine nærmeste er død i udlandet, skal der som det første laves en dødsattest. Ved dødsfald i udlandet er det de lokale myndigheder i det pågældende land, der står for at udarbejde en dødsattest.

Dødsattest

Oplever du dødsfald i udlandet, og er du selv til stede i udlandet, når dødsfaldet er sket, skal du kontakte de lokale myndigheder. De skal udfærdige en dødsattest.

Er du ikke til stede, men skal håndtere dødsfaldet hjemmefra, skal du direkte kontakte den danske ambassade eller konsulat i det pågældende land. Det er dem, der vil hjælpe dig og samarbejde med de relevante lokale myndigheder i landet. De yder hjælp til at indhente dødsattest. De kan også hjælpe med transport af afdøde til Danmark.

Du kan også kontakte Udenrigsministeriets Borgerservice i Danmark om dødsfaldet for hjælp og vejledning.

Hvad skal du gøre som det første ved dødsfald i udlandet?

  1. Når der sker et dødsfald i udlandet, skal der laves en dødsattest af en læge hos de lokale myndigheder. Kontakt de lokale myndigheder for en dødsattest på engelsk.
  2. Kontakt den danske ambassade eller konsulat. De samarbejder med de lokale myndigheder om dødsattest og hjemtransport. Se listen her på Udenrigsministeriets hjemmeside over danske ambassader i hele verden.
  3. Hjemtransport. Skal afdøde hjem i kiste eller urne?
  4. Kontakt et dansk begravelsesfirma. Vi hjælper dig, når kiste eller urne kommer til Danmark. Og vi kan hjælpe dig med at skabe ro og tryghed i forløbet. For at kontakte Lavendla kan du ringe 78 70 63 63 eller udfyld kontaktformularen her på siden.

Hjemtransport ved dødsfald i udlandet

Hjemtransport af en afdød fra udlandet til Danmark kan ske i rustvogn eller fly.

Den danske ambassade eller konsulat i det pågældende land, hvor den afdøde befinder sig, kan hjælpe dig. De kan give dig information om de procedurer og dokumenter, der er nødvendige for at få den afdøde transporteret hjem til Danmark.

Selve hjemtransporten

Når alle nødvendige dokumenter er på plads, vil den afdøde blive transporteret hjem til Danmark. Det kan foregå enten i bil eller til en lufthavn i Danmark, hvor en dansk begravelsesrådgiver (bedemand) kan stå klar og hjælpe jer videre.

For at kontakte Lavendla kan du ringe 78 70 63 63 eller udfyld kontaktformularen her på siden.

Hjemtransport i kiste

Hjemtransporten kan foregå i kiste. Dette hvis afdøde skal begraves ved en kistebegravelse, eller I ønsker at afdøde skal kremeres i Danmark. Den afdøde i kiste skal i så fald have et ligpas.

Ligpas ved dødsfald i udlandet

Et ligpas er et officielt dokument udstedt af myndighederne i det pågældende land for dødsfaldet. Ligpasset viser, at den afdøde er blevet erklæret død af en læge eller retsmediciner.
Kistetransport er dyrere end transport af urne.

Hjemtransport i urne

Ønsker I hjemtransport i urne, kan afdøde kremeres i udlandet, og hjemtransporteres i en urne. Dette kan foregå uden ligpas.

Uanset om I ønsker det ene eller det andet, så kræver det hjælp fra en lokal bedemand i det pågældende land. Tal med den danske ambassade eller konsulat i landet om det.

Kontakt dansk begravelsesrådgiver

Hos Lavendla hjælper vi dig gerne med spørgsmål og ideer til, hvad der skal ske efter hjemtransporten. Vi kan stå for det praktiske. Og vi kan bidrage til, at I får øjeblikkelig hjælp, når transporten kommer til Danmark. Herefter kan vi hjælpe jer til en smuk og personlig begravelse eller bisættelse. I er meget velkomne til at kontakte os for spørgsmål.

Læs mere om, hvad Lavendla kan gøre for jer, hvis I ønsker en begravelse eller en bisættelse.

Økonomi – hvem betaler ved dødsfald i udlandet?

Hjemtransport af en afdød dansk statsborger fra udlandet kan være kompliceret og dyrt. Det gule og det blå sygesikringskort dækker ikke hjemtransporten ved dødsfald i udlandet. Det er derfor en god idé at undersøge om afdøde havde en rejseforsikring, der dækker udgifterne ved hjemtransport. Udgifter skal altid dækkes af afdøde selv eller de pårørende.

Dødsattest og registrering af dødsfald i udlandet

Når dødsattesten officielt er udarbejdet af de lokale myndigheder overleveres den til den danske ambassade i det pågældende land. Ambassaden sender den herefter til Udenrigsministeriets Borgerservice og til dansk politi. Det er dansk politi, der registrerer dødsfaldet i CPR-registret, på baggrund af dødsattesten.

Vi kan hjælpe dig

Ring til os på 78 70 63 63 eller udfyld vores formular, så kontakter vi dig hurtigst muligt.

Henriette Rendbæk Jønsson, rådgiver


Kan vi hjælpe dig?

Kan vi hjælpe dig? Ring til os på 78 70 63 63, eller udfyld kontaktformularen, så kontakter vi dig.


Mød vores rådgivere

Mød nogle af Lavendlas rådgivere, som står klar til at hjælpe dig. Du kan nemt booke et møde med en af dem direkte via hjemmesiden.

Her er vi

Find din nærmeste rådgiver


Vores ansvar

Vores rådgivere findes i hele landet og tilbyder samtaler på de tidspunkter, der passer bedst ind i din hverdag.

Derfor kan I mødes fysisk eller online. Lavendlas rådgivere kommer også gerne hjem til dig, så du ikke skal bruge tid og energi på transport. Det vigtigste er, at du føler dig tryg og godt tilpas.

Vi ved, at det kan være en turbulent og krævende tid. Derfor gør vi alt, hvad vi kan for at tilpasse os netop din situation.

På den måde kan vi gøre det svære lidt lettere.


Spørgsmål og svar

Hvad er det første, jeg skal gøre i tilfælde af dødsfald i udlandet?

Kontakt den danske ambassade eller konsulat i pågældende land. De vil hjælpe dig med at samarbejde med de lokale myndigheder om at få udskrevet en dødsattest af en lokal læge.

Skal jeg kontakte myndighederne efter et dødsfald i udlandet?

Kontakt den danske ambassade eller konsulat i pågældende land. De samarbejder med de lokale myndigheder om dødsattest og hjemtransport.

Hvordan foregår registrering af dødsfald i udlandet

Den danske ambassade i pågældende land sender den færdige dødsattest til Udenrigsministeriets Borgerservice i Danmark og til dansk politi. Det er dansk politi, der registrerer dødsfaldet i CPR-registret, på baggrund af dødsattesten.

Hvem betaler?

Det er vigtigt, at du undersøger om afdøde havde en rejseforsikring, der dækker hjemtransport ved dødsfald. Det gule og det blå sygesikringskort dækker ikke hjemtransport af afdøde. Det er afdøde og/eller de pårørende, der skal stå for udgifterne.

Hvornår skal jeg kontakte en dansk begravelsesrådgiver (bedemand)?

Det kan du gøre så hurtigt så muligt. Bedemanden vil hjælpe dig med at forberede det praktiske omkring hjemkomsten og vil tage over, når kiste eller urne er kommet hjem til Danmark. Herefter kan I sammen tage stilling til, hvordan afdøde skal begraves eller bisættes.

Hvordan får jeg hjemtransporteret afdøde ved dødsfald i udlandet?

Hjemtransport af en afdød fra udlandet til Danmark kan ske i rustvogn eller fly, i en kiste eller urne. En lokal begravelsesrådgiver (bedemand) hjælper til med det praktiske. Den danske ambassade eller konsulat i det pågældende land hjælper dig med samarbejdet og kontakten lokalt. En dansk begravelsesrådgiver kan hjælpe dig, når transporten er kommet hjem til Danmark.